“Marka konumlandırma, markanın müşterilere sunduğu benzersiz değeri ifade eder ve markanın kimliğinin kalabalık bir pazarda stratejik olarak tasarlanmasını içerir” açıklamasında bulunan Pivony kurucu ortağı ve CEO’su Emre Çalışır, amacın müşteriler üzerinde kalıcı bir izlenim yaratmak olduğunu ifade etti. Tüketici zekası platformlarının, şirketlerin büyüme ve farklılaşma için yeni fırsatları belirlemesine yardımcı olabilecek tüketici eğilimleri, tercihleri ve davranışları hakkında bilgiler sağlayabileceğini ifade eden Emre Çalışır “Yapılan araştırmalara göre tüketiciler, şirketlerin iç ve dış veri kaynakları olmak üzere 40'tan fazla mecrada beğeni, beklenti ve şikayetlerini dile getiriyorlar. E-ticaret sayfalarında ürünün altına gelen yorumlardan tutun, sosyal medyaya kadar tüm bu çoklu kanallarda tüketiciler, değişen trendlere göre hızlı ve yoğun bir şekilde markalar hakkında konuşuyorlar. Şirketler ise, müşterilerinin sürekli değişen ihtiyaç ve isteklerini anlamdırarak marka mesajlarını, ürün tekliflerini ve pazarlama kampanyalarını düzenleyebilirse hedef kitlelerinde daha iyi yankı uyanadırabilirler” dedi.Konumlandırma stratejisine dikkatPivony kurucu ortağı ve CEO’su Emre Çalışır marka konumlandırması noktasında şunları söyledi: “Bir markanın kimliği, logosunun ve sloganının ötesine geçer. Markalar her zaman kalabalığın arasından sıyrılmanın yollarını ararlar, ancak günümüzün son derece rekabetçi pazarında net ve etkili bir marka konumlandırma stratejisine sahip olmak her zamankinden daha kritiktir.” Glossier ve Abercrombie & Ficth’in ilgi çekici konumlandırma stratejileriPivony stratejik marka konumlandırmasının önemi üzerine yayınladığı yazıda, Glossier ve Abercrombie & Fitch’in, müşterilerinin ihtiyaçlarını, tercihlerini ve değerlerini anlayarak markalarını başarıyla konumlandırdığı örneklere yer veriyor.Dört tür marka konumlandırma stratejisinden bahseden Pivony, bunları Özellik Odaklı, Tüketici Temelli, Rakip Temelli ve Fiyat Temelli Konumlandırma olarak 4 ana başlıkta anlatıyor.“Glossier'in minimalist ambalajları ve Instagram’ın diline hakim paylaşımları müşterilerde yankı uyandırdı .”Özellik odaklı konumlandırma başlığı altında Glossier markasının stratejisinden örnekler veren Pivony, markanın kendisini doğal güzelliği kutlayan ve basit, etkili cilt bakımı ve makyaj ürünleri sunan bir marka olarak konumlandırdığını ve aynı zamanda markanın kapsayıcılığa odaklanmalarını takdir eden sadık müşteri topluluğu oluşturduklarının altını çizdi. Çalışır markanın sosyal medyada izlemiş oldukları stratejiye de değinerek; “Glossier'in minimalist ambalajları ve Instagram’ın diline hakim paylaşımları müşterilerde yankı uyandırdı ve onu güzellik endüstrisinde iyi oyunculardan biri haline getirdi.” dedi.Tüketicilerin çeşitlilik ve kapsayıcılık konusundaki hassasiyetiÖte yandan, Abercrombie & Fitch markasının marka konumlandırma stratejisi hakkında da ilginç içgörüler sağlayan Pivony, markanın tüketici odaklı bir strateji izlediğinden bahsediyor. Abercrombie & Fitch’in geçmiş reklam kampanyalarında gençlerin yaşam tarzına hitap eden atletik modeller kullanarak kendini yalnızca kıyafet markası değil aynı zamanda belirli bir yaşam tarzı olarak konumlandırdığından bahseden Pivony, markanın günümüzde tüketicilerin çeşitlilik ve kapsayıcılık konusundaki hassasiyetlerine yanıt vermek için ürün yelpazesini genişlettiğine dikkat çekti. Emre Çalışır konu ile ilgili “Abercrombie & Fitch, kendisini kapsayıcı ve çeşitli bir marka olarak konumlandırarak değişen tüketici taleplerine başarılı bir şekilde uyum sağlamıştır.” ifadeleriyle, değişen tüketici ihtiyaçlarını takip etmenin önemini vurguladı.Başarılı bir marka konumlandırma stratejisi için tüketici zekası analitiği araçlarıBaşarılı bir marka konumlandırma stratejisi elde etmek için tüketici zekası araçlarını kullanmanın çok kritik olduğunu belirten Emre Çalışır; “Müşteri odaklı bir markaysanız, müşterilerinizi anlamak için spesifik kategori bazlı karşılaştırmaları ve duygu analizini kullanabilirsiniz. Bu sayede benzersizliğinizi ortaya çıkarabilir ve hedef kitlenizde yankı uyandıran etkili stratejiler geliştirebilirsiniz.” dedi.
Stratejik Marka Konumlandırması için Eksiksiz Bir Kılavuz [Şablonlar + İpuçları]
Bir markayı unutulmaz kılmanın en iyi yolu nedir? Logo mu? Slogan mı?
Tek başlarına yeterli değiller. Bir fark yaratmak önemlidir. Bir düşünün: Markanızı benzersiz kılan nedir?Marka konumlandırma, logonuzun veya sloganınızın rakip işletmelerden ne kadar iyi ayrıldığından çok daha fazlasını içerir. Rakip işletmelerin bulunduğu kalabalık bir pazarda markanızın misyonunun, sunduklarının ve kimliğinin stratejik olarak konumlandırılmasıyla ilgilidir. Daha da önemlisi, müşterilerinizin sizi ne olarak algıladığıdır. Rakiplerinize göre nerede durduğunuz, nihayetinde hedef kitleniz tarafından belirlenir.Bu makalede, markanızı ideal pazara doğru bir şekilde yerleştirmek için eksiksiz bir kılavuz bulacaksınız. Marka konumlandırmaya ilişkin üst düzey hususlar aşağıda listelenmiştir. Hangi stratejinin bir şirketin tüketicilere ulaşmasına en iyi şekilde yardımcı olduğunu tam olarak kavrayabilmeniz için ayrıntılara da gireceğiz.- Marka konumlandırma
- Marka konumlandırması neden önemlidir?
- Marka Konumlandırma Stratejilerinin Türleri
- Karakteristik Tabanlı Konumlandırma
- Marka konumlandırma beyanı nasıl yazılır?
Marka Konumlandırma
Kotler marka konumlandırmayı "hedef pazarın zihninde ayırt edici bir yer edinmek için şirketin teklifini ve imajını tasarlama eylemi" olarak tanımlar.Başka bir deyişle marka konumlandırma, bir markanın rakiplerinden nasıl farklılaştığını ve müşterilere nasıl göründüğünü açıklar. İnsanların bir şirketi nasıl algıladığını etkilemek için, rekabetçi bir konumlandırma stratejisi insanların zihninde marka bağlantıları kurmayı gerektirir.Marka konumlandırması neden önemlidir?
Güçlü bir konumlandırma, iyi bir ilk izlenimin ötesine geçer. Markanız hakkında kalıcı bir izlenim yaratır. Rekabetçi pazarda ortaya koyduğunuz farkla unutulmaz olmak istiyorsunuz, değil mi? Basitçe söylemek gerekirse, markanızın müşterinizle, onların size olan arzularının farkına varmalarını sağlayacak şekilde bağlantı kurmasını içerir. Bir şirketin kârlılığı, kendisini farklılaştırma, değer iletme ve fiyatlandırmayı haklı çıkarma becerisinden etkilenir. Marka konumlandırması çeşitli nedenlerden dolayı önemlidir:- Markanızı farklılaştırmanızı sağlar.
- Fiyatlandırma stratejinizi desteklemek için kullanabilirsiniz.
- Markanızın yaratıcılığını artırır.
- Müşterileri sizden alışveriş yapmaya motive eder
- Fiyat yerine değer üzerinden rekabet edebilirsiniz
Marka Konumlandırma Stratejilerinin Türleri
- Özelliklere Dayalı Konumlandırma
- Tüketici Odaklı Konumlandırma
- Rakip Temelli Konumlandırma (veya Farklılaştırma Konumlandırması)
- Fiyat Bazlı Konumlandırma
Marka konumlandırma beyanı nasıl yazılır?
Bir marka konumlandırma ifadesi hedef kitlenize ne yaptığınızı, bunu kimin için yaptığınızı ve markanızı diğerlerinden ayıran noktayı gösterir. Güçlü bir marka konumlandırma ifadesi oluşturmak için aşağıdaki adımları izleyin:- Başlangıç yeri olarak diğer işletmeleri düşünün.
- Empati geliştirin.
- Tüketicilerinizin kim olduğunu ayrıntılı olarak keşfedin.
- Kısa tutun.
- Markanızın ilkelerini göz önünde bulundurun.
- Dürüst olun.
- Sizi rakiplerinizden ayırıyor mu?
- Uyarlanabilir mi?
- Gelişim için yer bırakıyor mu?
- Hedeflediğiniz pazara hitap ediyor mu?
- Hedef kitle bunu çekici bulacak mı?
- İnandırıcı ve güvenilir mi?
- Anlaşılması kolay mı?
- Kısa mı?
- Yankı yapıyor mu?
- Gerçekten sözünüzü tutabilir misiniz?
- Marka stratejinizin temel taşı olarak hareket ediyor mu?